جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۰۵
کد خبر: ۹۸۳۱۱
|
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶
در نشست نقد و بررسی سریال آنام مطرح شد

جواد افشار: نحوه پخش سریال آنام به آن لطمه جدی زد

جواد افشار کارگردان سریال آنام در نشست نقد و بررسی این سریال در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی گفت: بخش مهمی از کار، پخش سریال است و نحوه پخش سریال آنام به آن لطمه جدی زد. این گلایه من است که چرا دغدغه مدیران نسبت به سریال‌های ساخت خود صدا و سیما کم شده است؟
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست نقد و بررسی مجموعه تلویزیونی آنام با حضور جواد افشار کارگردان، امیرعباس پیام نویسنده و مجید واشقانی بازیگر این سریال عصر روز دوشنبه ۲۵ تیر ماه در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد.

در آغاز این نشست عباس کریمی منتقد سینما درباره سریال آنام گفت: این سریال ۶۳ قسمتی با وجود اینکه سریالی با تعدد قسمت است، اما مخاطب را خسته نمی‌کند. چون شخصیت‌های فرعی پررنگی دارد و این تعدد شخصیت‌ها داستان را به دنبال خود می‌کشد. البته ریتم سریال در بعضی سکانس‌ها کند بود که با توجه به شناختی که از آقای افشار به عنوان کارگردان دارم، احتمالاً با هدف خاصی انجام شده است.

کریمی با بیان اینکه آنام یک ملودرام بوده که عواطف و احساسات در آن بیشتر برجسته است، گفت: در یک ملودرام شخصیت‌پردازی کمتری وجود دارد، چون بیشتر به حوادث پرداخته می‌شود. البته این سریال دارای شخصیت‌پردازی خوبی هم بود که متأثر از متن این اتفاق افتاده بود و جایگاه شخصیت‌های فرعی نیز خوب پرداخت شده بود.

در ادامه این نشست امیرعباس پیام نویسنده سریال آنام با بیان اینکه هدف اصلی این سریال این است که بگوید هیچ یک از اعمال و رفتار ما بدون تبعات و عواقب نیست، گفت: در این سریال می‌خواستیم بگوییم که هر عمل هر چند کوچک اثر خود را در زندگی آینده ما خواهد گذاشت و تبعات آن هیچ گاه دست از سر ما بر نخواهد داشت.

پیام با بیان اینکه در سریال سازی هنوز جوان و نیازمند کسب تجارب از بزرگان سریال سازی دنیا هستیم، گفت: در این سریال به دنبال این بودم که دیالوگ‌ها را برای افزایش اشتیاق مخاطب استفاده کنم و این سریال نیز به گونه‌ای ساخته شد که از طمأنینه کافی برخوردار باشد. شاید برخی به ما خرده بگیرند که در این سریال با پلان‌های اضافی روبه‌رو بودیم، اما واقعیت این است که این طمأنینه برای سریال آنام نیاز بود.

نویسنده سریال آنام در پاسخ به این سؤال که چرا این سریال این قدر غم داشت و مصیبت پشت مصیبت برای شخصیت اول داستان اتفاق می‌افتاد، گفت: به هیچ عنوان عمدی برای غمگین بودن سریال وجود نداشت، اما قصه خود این گونه پیش رفت و می‌طلبید که این گونه نوشته شود. چون ما باید از یک داستان کلیشه‌ای که مادر و فرزندی جدا افتاده از هم را نشان می‌داد، دوری می‌کردیم. برای همین این گونه داستان‌پردازی اجتناب‌ناپذیر بود.

در ادامه جواد افشار کارگردان سریال آنام با بیان اینکه پایان‌بندی سریال هنر نویسنده بود، گفت: سلیقه من هم در طول ساخت این سریال که یک سال به طول انجامید با سلیقه نویسنده مطابقت داشت و معتقدم این پایان با مد روز نیز مطابق است. قبول دارم این سریال پایانی غمگین داشت اما این پایان هوشمندانه و تاثیرگذار بود.

وی درباره انتخاب گلچهره سجادیه به عنوان نقش اول این سریال گفت: خانم سجادیه در سال‌های دور با بازی درخشان خود توانسته بود آثاری ماندگار خلق کند، اما برای سال‌ها از صحنه دور بود و کمتر دیده شده بود و من گفتم حیف است که از هنرمندی مانند ایشان استفاده نشود. 

کارگردان سریال آنام اضافه کرد: بازخوردهای بسیاری که از طریق شبکه‌های مجازی دریافت کردیم، نشان داد که بسیاری از مخاطبان ما در خارج از ایران نیز همانند داخل کشور سریال را تعقیب می‌کردند. این سریال به حدی تاثیرگذار بود که بسیاری از جوانانی که قسمت پایانی سریال آنام را دیدند به من پیغام دادند که ما صبح روز پس از پایان سریال به دست‌بوسی مادرمان رفتیم و فهمیدیم که فرصت برای گرامی داشتن مادرمان چقدر اندک است. یکی از اهداف پایان‌بندی متفاوت سریال آنام نیز توجه به مادر بود تا بدانیم چقدر زود دیر می‌شود و فرصت محبت به مادران را از دست می‌دهیم.

مجید واشقانی بازیگر این سریال نیز با بیان اینکه سریال سازی بسیار سخت و در عین حال بسیار ساده است، گفت: اگر ما یک فیلمنامه و یک کارگردان قوی داشته باشیم، سریال خوب ساخته می‌شود. سریال خوب سریالی است که دیده شود. خوشبختانه آنام هم یک قصه خوب داشت و هم یک کارگردان خوب که بتواند قصه را به بهترین شکل روایت کند. واقعیت این است که ما ملتی کم‌حوصله هستیم، بنابراین اینکه سریالی بتواند در ۶۰ قسمت مخاطب را به سمت خود بکشد نشان از موفق بودن آن سریال است.

میلاد پرتویی فیلمبردار سریال آنام نیز در ادامه این نشست گفت: سعی ما در فیلمبرداری این کار این بود که بیشتر شبیه آثار سینمایی فیلمبرداری انجام شود و از کارهای تلویزیونی فاصله بگیریم که نتیجه کار نیز به نظر من رضایت‌بخش بود.

در ادامه این نشست امیرعباس پیام در پاسخ به این سؤال که چرا سریال‌های ما آن گونه که باید و شاید دیده نمی‌شود و ما در عرصه بین‌المللی توان رقابت با سریال‌های سایر کشورها را نداریم، گفت: واقعیت این است که ما هم دوست داریم آثاری بسازیم که مانند سریال‌های ترکیه‌ای، کره‌ای و آمریکایی پربیننده شود و برایمان درآمدزا باشد، ولی با کدام امکانات و با کدام بیننده؟ شاید به جرات می‌توان گفت نیمی از مردم ایران برنامه‌های صدا و سیما را نمی‌بینند. از سوی دیگر با سیستم مدیریتی که در آن درایت و جسارت وجود ندارد، سریال سازی فاخر بسیار سخت و دشوار است. سازندگان سریال در کشور ما با محدودیت‌های بسیاری روبه‌رو هستند و شوراهای نظارتی صدا و سیما تخصصشان این است که ناب‌ترین و بهترین ایده‌ها را به بی مصرف‌ترین ایده‌ها تبدیل کنند. همین که ما بتوانیم این مقدار مخاطب را جذب کنیم باید تاج طلا بر سرمان بگذارند. نباید از تراکتور توقع پرواز داشته باشیم و من امیدوارم روزی برسد که سلیقه‌ای هوشمندانه و مترقی بر روند ساخت سریال‌های ما مدیریت و نظارت کند. متاسفانه با این سیستم مدیریت ما جوابگوی ضعف‌هایی هستیم که اصلاً به ما ربطی ندارد.

جواد افشار نیز با بیان اینکه متاسفانه سریال آنام در اثر یک سری غفلت‌ها دوپاره شد، گفت: بخشی از سریال قبل از پایان سال پخش شد و به خاطر ایام عید وقفه‌ای در پخش سریال رخ داد. پس از آن نیز به خاطر طولانی شدن سریال‌های نوروزی و پخش مسابقات ورزشی عملاً سریال آنام دوباره از آخر فروردین ماه پخش شد. بخش مهمی از کار، پخش سریال است و نحوه پخش سریال آنام به آن لطمه جدی زد. این گلایه من است که چرا دغدغه مدیران نسبت به سریال‌های ساخت خود صدا و سیما کم شده است؟ چرا سریالی که با هزینه و سرمایه صدا و سیما و با این سختی ساخته شده باید به خاطر بی‌برنامگی در پخش آسیب ببیند.

نظر شما